Kody odpadów: skąd się biorą i dlaczego są tak ważne?
Prawidłowa klasyfikacja odpadów to podstawa odpowiedzialnego gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE). W tym artykule wyjaśniamy, czym są kody odpadów, dlaczego mają znaczenie dla Twojej firmy oraz jak uniknąć błędów, które mogą generować dodatkowe koszty lub problemy prawne.
Czym są kody odpadów i skąd się wzięły?
Dnia 29 grudnia 2014 roku w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie Katalogu Odpadów, które wprowadziło szczegółowy podział odpadów na grupy, podgrupy oraz rodzaje. Każdy odpad wytwarzany w przedsiębiorstwie musi zostać prawidłowo sklasyfikowany, w zależności od źródła jego powstania.
W obowiązującym katalogu wyróżniono dwadzieścia głównych grup odpadów. Przykładowo, grupa 15 obejmuje odpady opakowaniowe, natomiast grupa 20 dotyczy odpadów komunalnych. Odpady niebezpieczne, wymagające specjalnego traktowania, oznaczone są symbolem gwiazdki.
Dlaczego prawidłowa klasyfikacja odpadów ma tak duże znaczenie?
Nadanie odpadom odpowiedniego kodu stanowi kluczowy etap w procesie ich zagospodarowania. Od prawidłowej klasyfikacji zależy kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, umożliwia ona nawiązanie współpracy z podmiotami zajmującymi się zbiórką i przetwarzaniem odpadów, które muszą posiadać stosowne zezwolenia.
Po drugie, wpływa na koszty utylizacji, ponieważ wybór niestandardowego kodu może znacząco ograniczyć dostęp do firm przetwarzających, co często prowadzi do zawyżonych stawek. Po trzecie, zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami, gdyż błędna klasyfikacja może skutkować karami podczas audytu w Bazie Danych Odpadowych.
Nie masz pewności, czy Twoje dane w BDO są poprawne? Skontaktuj się z nami.


Przykłady prawidłowej klasyfikacji odpadów elektrycznych i elektronicznych
W przypadku niektórych odpadów możliwe jest ich zaklasyfikowanie na różne sposoby, w zależności od okoliczności powstania. Warto przeanalizować konkretne przypadki, aby lepiej zrozumieć tę kwestię.
Klasyfikacja tonerów i kartridży
Zużyte tonery i kartridże zawierające elementy elektroniczne powinny być klasyfikowane pod kodem 16 02 14, jeśli są oddawane w całości jako zużyte urządzenia.
Natomiast jeśli zostały wyjęte ze zużytego sprzętu, na przykład podczas demontażu drukarki, należy zastosować kod 16 02 16. Częstym błędem jest używanie kodu 08 03 18, który dotyczy wyłącznie „wnętrzności” tych tonerów, (czyli do odpadowego proszku), a nie całych kartridży.
Klasyfikacja sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych, taki jak drukarka przekazana do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, powinien być oznaczony kodem 20 01 36.
Ta sama drukarka, ale pochodząca z firmy, na przykład zużyty sprzęt biurowy, musi zostać zaklasyfikowana pod kodem 16 02 14.
Aktualne wyzwania związane z kodami odpadów bateryjnych
Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że przepisy nie zawsze nadążają za zmianami.
Obecnie brakuje osobnego kodu dla baterii litowo-jonowych, które coraz częściej występują na rynku.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/1542 w sprawie baterii i zużytych baterii, które wchodzi wprost we wszystkich państwach członkowskich już 18 sierpnia 2025 roku wydziela i nazywa wprost te baterie.
Jednak prace nad wdrożeniem nowego kodu odpadu dla tego typu baterii jeszcze trwają. Z tego względu na razie pozostaje nam używanie kodu 16 06 05 – Inne baterie i akumulatory.
Podsumowanie: Dlaczego warto zwracać uwagę na kody odpadów?
Prawidłowa klasyfikacja odpadów ma kluczowe znaczenie z kilku powodów.
Przede wszystkim wpływa na koszty ich utylizacji, ponieważ nieodpowiedni kod może znacząco zawyżyć stawki. Ponadto decyduje o możliwościach przetwarzania, gdyż tylko wybrane podmioty posiadają zezwolenia na konkretne rodzaje odpadów.
Warto wspomnieć, że w czasie audytu u przedsiębiorcy możemy zweryfikować, czy kody odpadów są prawidłowe, czy ponoszone koszty adekwatne do sytuacji rynkowej i czy ewidencja odpadów w systemie BDO jest prowadzona zgodnie z przepisami.
Nieprawidłowa klasyfikacja i ewidencja odpadów może również doprowadzić do nałożenia kar na nieświadomego przedsiębiorcę.
Skontaktuj się
z nami
Zastanawiasz się jak uniknąć kar za brak rejestracji w BDO
lub nieprawidłową ewidencję?
A może potrzebujesz kompleksowego audytu środowiskowego,
aby sprawdzić zgodność Twojej firmy z przepisami?
Wypełnij formularz lub skontaktuj się z nami bezpośrednio:
- kontakt@e-wasterecycling.pl
- 571 504 228
E-Waste Recycling Organizacja Odzysku
Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
ul. Twarda 18
(budynek Spektrum Tower)
00-105 Warszawa


